Justera växlar
Krånglar dina växlar? Kanske är det en enkel växeljustering som krävs. I den här guiden visar vi hur man gör!
En enkel guide till att justera växlar
Att växlarna börjar strula händer alla cyklister då och då. För att råda bot på problemen behöver man mest troligt justera sina växlar. Anledningen till att det behöver göras kan vara flera olika saker men beror oftast på att växelvajern har sträckt sig och blivit för lång. Det är vanligt att det händer i början med en ny cykel. Det är alltså inget konstigt att man upplever att växlarna är lite struliga första tiden, och det är dessutom ganska enkelt att råda bot på bara man vet hur man gör!
The basics: Så fungerar dina växlar
Du trycker på växeln och så växlar du upp, eller ner. Motståndet i tramptagen bli större, eller mindre. Men hur funkar det egentligen? Väldigt få har koll på hur växlar faktiskt fungerar. Men om man vet hur det rent tekniskt går till blir det lättare att förstå varför man ibland får problem och hur man råder bot på dem. Så vad händer egentligen när du växlar? Det som gör att motståndet i tramptaget blir tyngre eller lättare när du växlar är att kedjan förflyttar sig, upp och ner på kassetten. När du växlar upp till en högre växel, till ett tyngre motstånd, då klättrar kedjan nedåt på kassetten, ner till ett mindre drev. När du växlar ner till en lägre växel och till ett lägre motstånd, då klättrar kedjan istället uppåt, till ett större drev på kassetten. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun: Du växlar upp , till en tyngre växel - Kedjan klättrar ner , till ett mindre drev på kassetten. Du växlar ner, till en lättare växel - Kedjan klättrar upp , till ett större drev på kassetten.
Det är växelvajern, som går från växelreglaget på styret till bakväxeln, som skickar "signalerna" till bakväxeln om vad du vill göra. När du växlar till en tyngre växel på växelreglaget informerar växelvajern bakväxeln att det är dags att knuffa ner kedjan ett steg. "Informationen" är egentligen en spänning, som släpper eller som ökart. När du växlar till en tyngre växel (till ett mindre steg på kassetten) släpper man litegrann på spänningen vajern och bakväxeln vilket gör att kedjan kan hoppa ner ett steg.
När du växlar ner, till ett lättare motstånd (men uppåt ett steg på kassetten) så ökar spänningen i vajern vilket gör att växeln pressar upp kedjan så att det klättrar uppåt på kassetten.