- Hem
- Cykeldelar
- Cykelhjul
- Hjulpar
- Duke Crazy Star 29" Boost HG Hjulset
Duke Crazy Star 29" Boost HG Hjulset
Produktbeskrivning
Artikel nr: 12614
Duke Crazy Star 29" Boost HG Hjulset — Ditt bästa hjulval för Trail och AM.
Duke Crazy Star 29" Boost är vårt mest omfrågade hjulset för tuffare XCO, Trail och All Mountain. Ingen annan hjulproducent på marknaden kan matcha pris/prestanda/teknologi på dessa hjul. Styva och välbalanserade som inget annat i motsv vikt/pris med den invändigt 29,5 mm breda fälgen. Det brukas sägas att hjulen gör halva cykeln, och det stämmer verkligen! Duke Racing Wheels levererar ett hjulset där alla delar redan från börjar designats för att bli en enhet, ett hjul. Med en parvikt på 1651 gram i förhållande till styrka och prestanda finns här mycket roterande vikt att spara på cykeln! De breda fälgarna gör också att däcket får en bättre anläggningsyta och minskad risk för genomslag. Alla Duke Racing Wheels hjulset har mycket väl utvecklad teknologi i både fälg och nav. Kvaliteten är mycket bra både i avseende hållbarhet såväl som en grym prestanda. Duke Crazy Star hjulset är klokt konstruerade för en god servicebarhet.
Känsla.
Tekniskt avancerad fälgar med högsta klassens aluminiumlegering ger ett hjulset som hamnar extremt nära en carbonfälg i både vikt och känsla. Jämfört med enklare carbonfälgar så är dessa både lättare, starkare och ger en bättre åkupplevelse. Hjulet är uppbyggt med Boostnav från Bitex som är custom konfigurerade av Duke för deras hjulset, lätta och pålitliga nav av högsta kvalitet som är enkla att underhålla och rullar fantastisk. Extra styva navflänsar för att minimera flex i hjulet. Uppekrat med Sapim CxRay som är en av bästa ekrarna på marknaden.
Bodysystem och nav.
Hjulen levereras med HG body för 10/11/12-speed kassetter med HG standard. Naven har som standard inbyggnadsmått Boost 12x148 i bak och Boost 15x110 i fram, om du önskar någon annan konfiguration så finns hjulen även med Microspline eller XD body. Kontakta gärna vår kundtjänst om du är osäker på vilken bodytyp du ska välja. Duke använder vanliga S-bend ekrar på detta hjul istället för straight pull som många andra, det innebär att du har en standardeker som är lätt att få tag i, lätt att byta och framför allt mycket lättare att jobba med. Alla som har riktat ett hjul med straigh pull ekrar vet hur svårt det är att balansera hjulet när ekern snurrar med i navet när du vrider nippeln, även om du har rätt verktyg att hålla fast ekern med.
Offset och fälgbredd.
Genom att konstruera fälgen med 2,5mm offset (ekerhålen sitter inte i mitten av fälgen) så går det att förbättre fälgens laterala styvhet och dess stabilitet, utan att det väger något mer Fälgborrningen är off-centre för att förbättra brytvinklarna, detta för ett starkare och mer styrktåligt hjul. Fälgen är starkare och påverkan av sidovindar blir reducerad. Plus, med offsetting blir det bättre balans på ekerspänningen mellan drivsida och icke och hjulet håller klart bättre över tid. Extra breda fälgar med 29.5 mm innermått förbättrar däckvolymen, förbättrar farten, komforten och greppet, speciellt i kurvtagningen. Dukes fälgar är också konstruerade för att undvika snake bite (genomslagspunktering). Tänk på att det bara är fälgens ökade innerbredd som ger fördelar, ytterbredden är ointressant. På den senast produktionen kommer hjulen med sk sixters vilket innebär att framhjulet har 29,5 mm innerbredd medans bakjulet har en 26,5 mm fälg. Perfekt för att få svänggreppet i fram men spara lite extra vikt på bakhjulet som inte behöver samma svänggrepp.
DUKEs fälgar.
Är patenterade och de äger själva sina tillverkningsverktyg, gjutmallar och behandlingsprocesser, samt alla rättigheter att använda dessa. Det finns mao andra fälgar som liknar Duke, men inga som samma tekniska och materialmässiga perfektion. Detta möjliggör för Duke att erbjuda dig de mest tekniskt avancerade fälgarna med en bredare profil och offset som är resultatet av många års utveckling och erfarenhet.
Hookless rim.
Denna typ av fälg är klart mycket starkare än en traditionell fälg. Duke har använt denna teknologi med stor framgång sedan 2011. Höjden på fälgens sidoväggar har reducerats för att minska risken för genomslag som kan skada fälgen eller punktera däcket (sk snakebite)
Burp-Free system.
Däckkorden hålls i sin position oavsett däcktrycket och underlagets karaktär. Detta för att förhindra risken att däcket ska kränga av från fälgen när du ger full gas i kurvtagningen. Det förhindrar att däcket pressas mot fälgens centrum och därmed risken för plötsligt lufttapp i kurvtagningen.
Fälgen är såklart Tubeless Ready. Det som behövs är tubeless ventiler och tubeless tejp. När köper dina hjul från TCMcykel.se så ingår både tejp och ventiler dessutom levererar vi hjulen med både tejp och ventilen färdigmonterat. Hjulen kan också användas med en klassisk set up med vanligt däck och slang. Detta hjulset är lämpligt för XCO/Trail och All Mountain och för cyklister som tillsammans med cykel och utrustning väger max 120 kg. Sk systemvikt.
Detta är en produkt som vi på TCMcykel.se har hårdtestat och rekommenderar varmt. Pga den höga aluminiumkvaliten i fälgen rekommenderas sealent utan ammoniak tex Weldtite, Muc Off eller Orange Seal.
Viktangivelse exkl ventiler och fälgtejp. Vikt kan variera ca 35 gram beroende på fettmängd i navet vid leveransen.
Framnav:
• Custom for Duke BITEX HUB Boost BX211F
• Vikt: 150 g
• Axel: Boost 15x110mm
• Material: Aluminum
• Lager: 2x 6903
• Offset och PCD Dia: 58 - 45mm ; dist 26.2 – 38.2 mm
• Färg: Svart
• Ekerhål: 28 ekerhål
• Typ av bromsskiva: Standard 6 håls (ej centerlock)
Baknav:
• Custom for Duke BITEX Boost BX211R HUB
• Vikt 284 g
• Axel: Boost 148x12
• Material: Aluminum
• Typ av body: HG - 6 pawls, 54 freewheel crans
• Lager: 2x6902 och frihjulsbodyn 1x6802 + 1x6902
• Offset and PCD Dia 58 - 58mm ; dist 35.75 – 21.05 mm
• Färg: Svart
• Ekerhål: 28 ekerhål
• Typ av bromsskiva: Standard 6 håls (ej centerlock)
Ekrar:
• Sapim CxRay
• Erkerlängder: Fram x2/3 Längd 282/296mm. Bak x3/2 Längd 294/282mm
Fälg:
• DUKE Crazy STAR
• Vikt: 480 gram
• Material: Aluminium Dynamal
• ERD 29"
• Tubless: Ja
• Profilhöjd: 19mm
• Innerbredd: 29,5mm / 26,5 mm
• Ytterbredd: 32,7mm
• Offset: Asymetric 2,5 mm
• Ekerhål: 28 st
• Max däcktryck: 2,8 bar
• Designad, utvecklad och testad i Europa.
• Aluminiumfälg för Tubeless eller standarddäck med slang.
• Asymmetrisk profil (2,5 mm offset)
Hjulen byggs hos Duke Racing Wheels i Frankrike som är en av världens bästa hjulbyggare.
Mer information om Dukes bredare fälgprofil för dig som orkar läsa:
Alla pratar om bredare fälgprofiler för både mountainbike och landsväg. Vad betyder det för dig som cyklist? Det finns mängder av bredare fälgar på marknaden idag, men de är generellt för tunga, eller för lätta och därför flexiga och med begränsad livslängd.
Duke har utnyttjat sin tekniska utveckling och erfarenhet, i kombination med de bästa materialvalen för att tillverka revolutionerande fälgar som är lätta, styva, starka, aerodynamiska och breda. Allt i samma fälg.
En bredare fälg med dessa egenskaper betyder att det blir lättare att cykla. Hjulen är roterande vikt, och därför räknas varje gram för att dy ska få ut maximalt av varje tramptag. Men en bredare fälg så kan du använda ett smalare däck och ändå få samma volym och anläggningsyta. En smal fälg med ett brett däck ger dålig sidledsstabilitet, samtidigt har däcket alltid en högre vikt än fälgen och då däcket sitter längst ut på hjulet så påverkar det rotationsvikten mest av allt. Den bästa kombinerade hjul och däckfunktionen får du genom ett stretcha ut ett smalare däck på en bredare fälg. Förutom nämnda fördelar får du också en bättre form på däcket som minskar risken för "snake bite" samt minimerad risk att däcket vrider sig på fälgen vid inbromsning. Slutligen, en lätt och styv fälg ger ett hjul med minskat rullmotstånd för högre fart och snabbare accelerationer samtidigt som du får bättre kontakt med underlaget för en ökad kontroll. Beställ ditt Duke Crazy Star 29" Boost HG Hjulset redan idag!
Specifikationer
Hjul (alla)
- Navstandard 12 x 148 mm (BOOST. bak), 15 x 110 mm (BOOST. fram)
- Placering Hjulpar
- Användningsområde Trail, XC / Cross Country
- Storlek 29 tum / 622 / 700C
- Boost Ja
- Typ av däck (Tubeless ska även ha slang ikryssat) Däck för slang, Tubeless Ready
- Body HG (klassisk Sram/Shimano body)
- Material på fälg Aluminium
- Bromstyp Skivbroms
- Infästning bromsskiva (Om skivbroms) 6-bult
- Fälgbredd (innermått) 29.5 mm
Övrig information
Fälgar: Duke Racing Wheels Crazy Star, Tubeless ready
Ekrar: Sapim CxRay
Vikt: FRONT 780g | REAR 871g | PAIR 1651g
Viktangivelse exkl ventiler och fälgtejp.
Vikt kan variera ca 35 gram beroende på fettmängd i navet vid leveransen.
Nav/Inbyggnasdmått fram: BITEX CUSTOM HUB BOOST BX211F FRONT Disc BOOST 15mm x 110mm Thru Axle, IS 6 holes rotor mount, 150 gram
Nav/Inbyggnadsmått bak: BITEX CUSTOM HUB Boost BX211R HUB REAR Disc Boost 12mm x 148mm Thru Axle. IS 6 holes rotor mount, 284 gram, HG Body
Infästning för för bromsskiva: 6 Bolt International Standard
Ingår från oss på TCMcykel.se: Tubelessventiler och fälgtejp kommer förmonterat, extra ekrar ingår (värde 520sek)
*Kan även användas med vanligt däck och slang
Tillverkarens / Leverantörens artikelnummer: CSFR2928HBXHG
Streckkod / EAN: 334000001070
Butikslager
Beställ via hemsidan och välj i vilken butik du vill hämta när du checkar ut.
Invänta mail att produkterna är plockade och redo att hämtas.
Om alla varor på ordern inte fanns i butiken, invänta mail tills produkterna ankommit butiken och finns redo att hämtas.
Vi motverkar det så långt vi kan - men reserverar oss för att lagerfel i våra fysiska butiker kan förekomma.