- Hem
- Cyklar
- Elcykel
- Elcykel Mountainbike
- Elcykel Heldämpad
- Cannondale Moterra Carbon SL 1 | Elcykel MTB | Raw
Cannondale Moterra Carbon SL 1 | Elcykel MTB | Raw
Välj storlek
Välj variant
Ramstorlek | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
Kroppslängd (cm) | 157-165 | 162-175 | 172-185 | 182-195 |
Produktbeskrivning
Artikel nr: 25924
Cannondale Moterra Neo Carbon SL 1 — e-MTB i en klass för sig själv
20,e Februari 2024 markerar ett nytt kapitel i Cannondale’s historia. Nu introduceras den helt nya och revolutionerade Moterra Neo SL, den lättaste e-MTB som någonsin tillverkats med motsvarande motorkraft, batterikapacitet och fjädringsväg (eMTB med drivenhet kapabel att leverera minst 85Nm i vridmoment och en batterikapacitet på minst 600Wh) Moterra Neo SL är den första 150mm trailcykeln som lyckas paketera 85Nm i vridmoment 600W+ i peakpower, och 601Wh+ i batterikapacitet i en maskin som väger så lite som 19.7kg (SL 1 i storlek Medium)
Årtionden av viktbesparande kolfiberteknologi från Cannondales Scalpel XC rejscyklar, dämpningskinematik och geometri från de världsberömda trailcyklarna, motor och mjukvaruoptimering från lång erfarehet av eMTBs. Detta i kombination med den absolut senaste batteriteknologin har möjliggjort för Cannondale att skapa något helt nytt och spännande, men den absolut högsta "vill-ha-känslan"
Full-power möter för första gången funfactorn i en lättviktscykel — den är i en klass för sig.
Utmaningen bakom en ny generation e-MTB
I starten av utvecklingen av den nya Cannondale Moterra SL var utmaningen tydlig för Cannondales ingenjörer. Det handlade inte om att göra ännu en lättvikts eMTB med klen motor och ett litet batteri för att spara vikt, inte heller handlade det om att bygga ytterligare en vanlig full-power cykel. Nä, här handlade det om att göra något nytt och revolutionerande, med kraft och räckvidd från full-power kombinerat med hanterbarheten och cykelkänslan i en lättviktscykel. Enkelt va? Knappast! Det finns många anledningar till att en eMTB som denna inte har existerat tidigare. Men med Cannondales decennium av erfarenhet av att tillverka superlätta mountainbikes såväl som elcyklar i absolut framkant så visste de, att det på något sätt måste vara möjligt. Och långt, långt senare så finns den nu här, redo för dig att avnjutas, den helt nya Cannondale Moterra Neo SL.
Låg i vikt men hög i krafttillförsel
En cykel med motsvarande kraft och kapacitet har aldrig tidiare varit så lätt som den nya Cannondale Moterra SL. Den superlätta carbonramen uppbyggd mad den viktbesparande FlexPivot teknologin och ett helt nytt batteripack som klarar att lagra mer watt per kilo än något annat på marknaden är grunden för en överlägsen kraft/vikt ratio som i sig skapar förutsättningen för en helt galen cykelupplevelse. Full BoostPower kommer från en specialkalibrerad version av Shimano’s EP801 drivenhet – den lättaste motorn som är kapabel till den höga krafttillförsel som Cannondale sökte för denna modell. Med 85Nm i vridmoment och 600+ watt i maximal kraftproduktion så finns här gott om kraft i denna superlätta raket.
Sedan utvecklade Cannondale unika effektlägesinställningar för Moterra SL, speciellt anpassade för den sorts höghastighetslekar som denna maskin uppmuntrar till. Fyra olika körlägen som du enkelt justerar i farten hjälper dig att välja mellan maximal räckvidd, monstruös kraft, eller din ideala mix av de båda. Oavsett mild eller vild, din cykeltur kommer att bli det som du vill att den ska vara, varken mer eller mindre.
Underbar kontroll och körförmåga
Vid en snabbtitt kan det se lite galet ut, en justerbar gaffelvinkel flack nog för en DH cykel, den långa reachen och den branta sittrörsvinkeln från en modern trailcykel, dämparupphängning och kinematik samt en geometri som är helt anpassad och unik för varje ramstorlek – men när allt kommer samman, så är den någonting verkligen fantastiskt för dig, för cyklisten. Lika delar kontroll, självförtroende, lekfullhet och fart. Det här kommer du att älska. Cannondale Moterra Neo SL byggs som sk mullet, dvs 29" framhjul och 27,5" bakhjul som är den optimala lösningen på en e-MTB i denna kategori. 150 mm fjädringsväg i bak och 160 mm i fram gör Moterra SL så kapabel som du vill att den ska vara.
Cannondale FlexPivot
Cannondales FlexPivot kedjestag är så mycket mer än bara viktbesparande. FlexPivot är också hjärtat i Cannondales dämpningsdesign. Genom att fungera som en ledad länkagedel, så skapas ett fullgott four-bar system som tillåter Cannondales ingenjörer att ringa in den perfekta responsiviteten från dämpningen i varje given situation. Resultatet? Otroligt fäste, kontrollerad bromsning, och en lekfull karaktär som bara ber om att pushas hårdare. (Ett four-bar länkage är allmänt känt för att leverera finkänslighet, frikoppla länkagets rörelser från bromskraft osv, samtidigt väger det lite mer och ger en viss negativ inverkan på energieffektiviteten)
Vad är då mer exakt hemligheten och unikheten i Cannondales patenterade FlexPivot?
Dessa carbonflexpunkter är något som Cannondale utvecklade för många år sedan, och de är lite som en "fusk-kod" i ramutveckling. De reducerar vikt, eliminerar underhåll och tillåter Cannondale att använda sofistikerad four-bar länkagedesign som förbättrar fäste och kontroll på stigen. Utan att behöva använda 4 ledpunkter i ramen, detta både sparar vikt och samtidigt ger det en bättre energieffektivitet. Det ligger en bild på FlexPivot bland produktbilderna som tydligare visar hur Cannondale med ingenjör och materialkonst har byggt bakre delen av kedjestagen för maximalt höjdledflex som motsvarar en ledad pivotpunkt med lager, bussningar och bult.
Mer om Cannondale Moterra Neo Carbon SL 1
Shimano EP801 är Shimanos bästa e-MTB system, lätt, pålitligt och kraftfullt. 85Nm i vridmoment 600 watt i maximal peak power, levererat till cyklisten via unikt utvecklade effektlägen. Ett unikt anpassat 601Wh batteri som nyttjar specialceller som kan lagra mer energi per kilo än någonsin tidigare. Cannondale har lyckats skapa ett otroligt kompakt batteri som har 601 watt-timmar till en vikt av endast 3.1 kg inklusive kablage.
Skräddarsydda assistanslägen för alla typer av cykling, ECO - maximal räckvidd för alldagliga äventyr. TRAIL – mediumassistans, perfekt för att köra med vänner som åker på vanliga lättvikt e-MTB. BOOST - växlar upp assistansnivån för att rejsa med andra full-power e-MTB. Och TURBO – full kraft, hela tiden, baam.
Moterra Neo SL bygger på en avancerad kolfiberkonstruktion, 150mm fjädringsväg i bak och 160 mm i fram, den har en ProportionalResponse Tuned Suspension vilket innebär att dämpningen är optimalt kalibrerad för varje ramstorlek. FlexPivotChainstay är Cannondales teknologi för maximalt höjdledsflex i kedjestagen, här sparas både vikt och energiförbrukning. Det slimmade batteriet sitter direktmonterat i ramens underrör. Det finns ett 29” FlipChip om du även vill kunna köra med 29" bakhjul, och ramen har naturligtvis begåvats med ett UDH växelöra.
Och ja, detta är cykeln du vill ha!
Höjdpunkter:
• Helt ny och revolutionerande eMTB, nu kan du få både rejäl fjädringsväg, en urstark motor, stor batterikapacitet och låg vikt
• Fox Float Factory 36, 160mm Kashima framgaffel
• Fox Float X Factory, 2 pos adj,EVOL LV bakdämpare
• Sram XO T-Type elektroniskt växelsystem
• Magura MT7 4-kolvs skivbromsar med 203mm bromsskivor
• Vikten på en Moterra Neo Carbon SL 1 är ca XX,XX kg
• Hjulset med DT XM 1700 fälgar och DT 350 nav, bak med Ratchet System 36 SL body för konstant drivning
• Maxxis DHF, 29x2.5 " 3C EXO+ TR i fram och Maxxis Dissector 27.5x2.4" 3C EXO+ TR i bak
• HollowGram carbonstyre och DownLow Dropperpost (150mm (S), 170mm (M-XL)
Ta hand om din elcykel för bästa hållbarhet och funktion
Elcyklar gör dig starkare, de väger mer och tar sig längre på samma tid som en klassisk cykel. Av den anledningen är det fullt normalt att slitaget på en elcykel blir högre. Kedja, kassett och bromsbelägg slits i en snabbare takt och därför är det bra att hålla koll på slitaget och byta delar i tid. För att maximera livslängden på kedja och kassett är det bra att växla ofta och använda alla växlar. Lika gäller bromsarna, använd både fram-och bakbroms så räcker beläggen längre. Vid användning av cykeln på saltade vintervägar blir slitaget extra stort. Kom ihåg att tvätta ofta och att använda bra smörjmedel. Kedjan på en elckel ska alltid vara smord för att undvika överdrivet slitage och risk för kedjebrott.
Motordetaljer:
• Motor: Specially Tuned Shimano EP801 85 Nm
• Batteri: Custom High-Energy DensityInternal 601Wh
• Rammaterial: Cannondale Moterra Neo SL, Series 1 Carbonconstruction
• Räckvidd: Upp till 70km
• Laddtid ca 5 timmar för ett tomt batteri
Hur fungerar det att köpa cykel online hos TCMcykel.se?
När du köper din Cannondale Moterra Neo Carbon SL 1 online hos oss på TCMcykel.se monteras, finjusteras och testas cykeln alltid av erfaren mekaniker innan den packas och skickas hem till dig. Vi gör den så cykelfärdig det går och bara enkla moment som att fästa styre, framhjul, sadelstolpe och pedaler kvarstår när du tar emot cykeln. Med cykeln medföljer tydliga och enkla monteringsanvisningar samt länkar till instruktionsvideos där allting illustreras tydligt.
Om du beställer fler tillbehör till cykeln monterar vi dessa kostnadsfritt åt dig innan leverans. Detta förutsatt att de ryms i kartongen när de är monterade. Ifall de inte ryms monterade eller riskerar att skadas i frakten kommer vi att förbereda dem för enklast möjliga montering för dig. Behöver du råd eller har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta våra kunniga medarbetare på kundtjänst. Efter ditt köp får du en trygg och pålitlig cykelpartner i din vardag. Välkommen till oss på TCMcykel.se!
Specifikationer
Allmänt
- Ram Moterra Neo SL, Series 1 Carbon construction, 150mm travel, Proportional Response Tuned Suspension, FlexPivot Chainstay, direct mount internal battery, engineered plastic skid plate, 55mm chainline, DirectLine internal cable routing, 29” FlipChip, 148x12mm Maxle thru-axle, UDH hanger, 200mm native post mount brake, tapered headtube, angle adjust headset
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffel Fox Float Factory 36, 160mm travel, Grip2 Damper, Kashima coating, 15x110mm Kabolt thru-axle, tapered steerer, 44mm offset
- Luftgaffel Ja (kan pumpas efter din vikt med en dämparpump)
- Bakdämpare Fox Float X Factory, 2 pos adj, EVOL LV, 210x55mm
Hjul & Däck
- Hjulstorlek 29 tum
- Fälgar DT Swiss XM 1700 Spline, 30mm inner width, TC tubeless ready
- Nav (F) DT Swiss 350, 15x110mm / (R) DT Swiss 350 Ratchet System 36 SL, 12x148mm
- Ekrar DT Swiss Competition, straight pull
- Däck (F) Maxxis DHF, 29x2.5 ", 3C, EXO+, tubeless ready / (R) Maxxis Dissector , 27.5x2.4", 3C, EXO+, tubeless ready
Drivlina
- Antal växlar 12 (1x12)
- Bakväxel SRAM XO Eagle AXS, T-Type
- Växelreglage SRAM AXS T-Type POD Controller
- Kedja SRAM XO Eagle, T-Type, Flattop
- Kassett SRAM XO Eagle, 10-52, T-Type
- Vevparti e*thirteen e*spec Race Carbon - Gen 4, 165mm, 34T
Komponenter
- Typ av bromsar Hydraulisk skivbroms
- Bromsar Magura MT7 4-piston hydraulic disc w/ Storm HC 203mm, 6-bolt rotors
- Styre HollowGram SAVE riser bar, Carbon, 35mm clamp, 30mm rise, 8° sweep, 5° rise, 780mm
- Styrstam Cannondale 1, 7075 Alloy, 1-1/8", 35mm, 0°
- Styrlager Acros Adjustable Angle (1.2°)
- Handtag / Styrlinda Cannondale TaperRidge
- Sadel Fizik Terra Aidon Slim X3, 145mm, Wingflex, K:ium Mobius rail 7x7mm
- Sadelstolpe Cannondale DownLow Dropper, internal routing, 31.6, 150mm (S), 170mm (M-L), 200mm (XL)
Motor
- Motorplacering Mittmotor
- Motor Shimano EP801, 85Nm, Custom Tuned, Walk, Eco, Trail and Boost Modes
- Max hastighet med elassistans 25 km/h (går utmärkt att cykla snabbare, men då utan eldrift pga lagkrav)
Batteri
- Batteri Custom 601Wh battery
- Batteristorlek (Wattimmar / Wh) 601 Wh
- Laddare Custom 4A
Display
- Display Shimano SC-EM800 Cycle Computer, Bluetooth LE Compatible
Övrigt
- Pedaler Ja, ingår till alla våra cyklar
- Färg Raw
- I sortiment (år) 2024
- Övrigt Cannondale Wheel Sensor
Övrig information
Leverantörens artikelnummer: S: C65104U10SM, M: C65104U10MD, L: C65104U10LG, XL: C65104U10XL
Streckkod / EAN: S: 884603958902, M: 884603958919, L: 884603958926, XL: 884603958933
Butikslager
Beställ via hemsidan och välj i vilken butik du vill hämta när du checkar ut.
Invänta mail att produkterna är plockade och redo att hämtas.
Om alla varor på ordern inte fanns i butiken, invänta mail tills produkterna ankommit butiken och finns redo att hämtas.
Vi motverkar det så långt vi kan - men reserverar oss för att lagerfel i våra fysiska butiker kan förekomma.