- Hem
- Cyklar
- Gravelbike
- Ramkit Gravelbike
- Cannondale SuperX LAB71 Frameset | Ramkit | Tungsten Blue









Cannondale SuperX LAB71 Frameset | Ramkit | Tungsten Blue
Välj storlek
Välj variant
Ramstorlek | 46 | 51 | 54 | 56 | 58 | 61 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kroppslängd (cm) | 152-162 | 160-170 | 165-175 | 172-182 | 177-187 | 182-193 |
Produktbeskrivning
Artikel nr: 29789
Ramkit Cannondale SuperX LAB71 — Bygg din drömcykel
Legenden är tillbaka, och den helt nya superX är snabbare, snyggare, och totalt omdesignad för att dominera i de tuffaste förhållanden och lämna dina medtävlande i grusröken bakom dig. Fullmatad med avancerade funktioner för omatchad fart och enklare underhåll, nya Cannondale SuperX är det ultimata valet för gravel-racing entusiaster.
Den legendariska Cannondale SuperX är tillbaka, återfödd som en avskalad, optimerad och supermodern gravelmaskin med syftet att jaga podiumplatser, personliga rekord och kom,s i Strava, överallt från världcupstävlingar, världsmästerskap till Hellasgården i Nacka eller din lunchride med kollegorna på jobbet. SuperX föregångare SuperSix EVO SE, var och är en av de absolut snabbaste och mest optimerade speed-gravel cyklarna på världsmarknaden, och med nya SuperX har Cannondale gjort den ännu snabbare. Den är ytterligare mer aerodynamisk, har förbättrad stöt och vibrationsupptagning för att undvika utmattning i tex händer och underarmar. SuperX har även fått optimerad integration av slangar och höljen och såklart, ännu lägre vikt. Är du redo för marknadens snabbaste gravelbike?
SuperX är den snabbaste gravelcykeln idag
Utvecklad för att absolut dominera gravelrejs. Så enkelt är det. Detta är en "full gas" Pro Tour landsvägsprestanda cykel utvecklad för de värsta av underlag som gravelvärlden har att erbjuda. Den är supersnabb, oavsett underlag. Så okej, arbågarna ut, huvudet ner, bryt dig loss från startfältet och titta inte tillbaka. SuperX har bara en destination, mot toppen. SuperX är snabb och lätt, Cannondales KOM-vinnande landsvägsteknologi möter Gravel i en gränslös maskin som du måste göra allt för att hålla din lite för snabba cykelkompis borta ifrån. SuperX är super-aero och över 100 gram lättare än sin föregångare, den kommer hjälpa dig att ligga ett steg före i denna snabbväxande era av armbåge mot armbåge höghastighetsrejsing. Med medelhastigheter som många gånger ligger över 35 km/h så kommer nya Cannondale SuperX ge dig en hel del extra fart, oavsett distansen.
Proportional Response Carbon Construction
SuperX’s sofistikerade carbonkonstruktion jämnar ut det grova, får cykeln att liksom flyta ovanpå gruset, allt för att du ska kunna fokusera på att andas och veva. Specialkonstruerade flexzoneri sittröret, baktriangeln och överröret fungerar som ett system i synergi tillsammans med den D-formade sadelstolpen i carbon för att absorbera stötar och vibrationer för att hålla din kropp fräsch längre.
Cannondale SuperX’s Proportional Response carbonkonstruktion är skräddarsydd för gravel-rejsing och för dig. Fullt anpassad efter varje ramstorlek i både geometri och ramens materialmässiga uppbyggnad, precist placerade lager av olika typer av carbonfiber ger en ideal balans mellan vikt, vridstyvhet och hållbarhet för varje cyklist. Allt backat av Cannondales livstids rambrottsgaranti för den första ägaren.
Och om cyclocross är din grej, oroa dig inte, SuperX kommer inte göra dig besviken. Kasta på ett par 33 mm däck och kör! Med sin fart, effektiva acceleration och drivning, fantastiska manöverförmåga och massiva utrymme för lerpackade däck så älskar SuperX att fightas mellan tejpen. Åh, en sak till, det platta överrröret är ganska najs på axeln också.
Delta Steerer och Out Front Geometry
Delta steerer design är perfekt gravel-racing. Delta Steerer är Cannondales speciella teknologi för ramens styrhuvud och gaffelns topprör, som tillåter en ren kabelintegration från styret till ramen och en reducerad frontarea för bättre aerodynamisk effektivitet. Dessutom skyddas slangar och höljen både mot väder och vind, samt mot att fastna i grenar och dyl.
OutFront Geometry är Cannondales teknologi för att skapa en kapabel cykel med flack gaffelvinkel, men som ändå är rapp och kvick i styrningen. OutFront parar ihop en flack gaffelvinkel med en "längre än normalt" 55mm gaffeloffset, det förbättrar stabilitet och kontroll i branterna och i löst underlag, samtidigt som den långa gaffeloffseten gör att du behåller den snärtiga hanteringen som du behöver vid snabba manöver eller sista sekunden korrigeringar.
Vill du ha hjälp? Kontakta oss
Vill du bygga din drömcykel? Vi på tcmcykel.se är ingen vanlig e-handel som bara säljer färdiga paket. Våra experter hjälper dig gärna från start till mål, och våra duktiga tekniker kan bygga ihop din cykel till perfektion om du så önskar.
TCM är Sveriges största återförsäljare av Cannondale. Vi jobbar tätt med Cannondale för att du som konsument ska kunna lita på att vi kan våra produkter, och att vi kan ge dig en förstklassig service både inför ditt köp, såväl som efter ditt köp om det är något du behöver hjälp med. Gör som tusentals nöjda cyklister, köp din Cannondale av oss på tcmcykel.se
Höjdpunkter Cannondale SuperX LAB71 ramkit:
• Ram anpassad för gravel race
• Aerodynamisk och lätt ram i klass med en landsvägscykel
• Helt ny ram, lanserad februari 2025
• Max däckbredd är 48 mm bak och 51 mm i fram
• Sadelstolpe i kolfiber ingår i ramkit
• Livstids rambrottsgaranti för första ägaren (Registrering krävs)
• Troligtvis marknadens snabbaste och garanterat hetaste gravel-race ramkit
• Ramvikt knappa 900 gram
• Levereras inkl ram, gaffel, styrlager och sadelstolpe
Behöver du råd eller har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta våra kunniga medarbetare på kundtjänst. Efter ditt köp får du en trygg och pålitlig cykelpartner i din vardag. Välkommen till oss på TCMcykel.se!
FAQ'S Cannondale SuperX
Fråga – Varför återanvänder Cannondale namnet SuperX istället för att fortsätta med SuperSix EVO SE/CX?Svar – Därför att SuperX är ett grymt namn med en historia full av berättelser och SuperSix EVO SE/CX hade inte så mycket av detta Cannondale DNA i sitt namn. Kanoncykel. Förvirrande namn. Vilket är ironiskt då Cannondale historiskt faktiskt bytte namn för att göra saken enklare, att ge folk ett modellnamn att komma ihåg istället för två. SuperSix EVO betyder racing, oavsett om det är på landsväg som EVO, på gravel som EVO SE, och Cyclocross som EVO CX. Men... det blev för likt och förvirrande för folk, vi lever och vi lär. Viva SuperX!
Fråga – Vilka är dimensionerna för vevlager och styrlager?
Svar – Vevlager 68mm BSA / Styrlager: Integrated IS245-COA, Top: 1.125”, Bottom: 1.5”
Fråga – Vilket är det bredaste däck jag kan köra på nya SuperX?
Svar – SuperX modeller är kompatible med maximal uppmätt däckbredd upp till 48 millimeter för ramen och 51 mm för framgaffeln vilket ger minst 4 millimeter frigång mellan däcket och ramen/framgaffeln.
Fråga – Kommer SuperX med Ai offset bakhjul?
Svar – Nej, det gör den inte. Ai (asymmetric integration) offset systemet var en cool ide för sin tid. Den möjliggjorde för Cannondales ingenjörer att skapa mer frigång för bredare däck, kortare kedjestag och ett styvare bakhjul. Men när cykelindustrin i stort kom ikapp med bredare kedjelinjer så behövs inte Ai längre. Så Cannondale har pensionerat Ai till förmån för nya branchstandarder.
Fråga – Vilken är den största drevstorleken jag kan köra på SuperX?
Svar – Den maximala drevstorleken beror på om du kör 1x or 2x setup.
SHIMANO 1x max drevstorlek 54T med 49.7mm chainline
SHIMANO 2x max drevstorlek 50/34T med 47mm chainline
SRAM 1x max drevstorlek 46T med 47 mm chainline
SRAM 2x max drevstorlek 43/30 med 47,5 mm chainline
Fråga – Vilken är den maximala storleken för bromsskiva?
Svar – Bak: min. 140, max. 160mm / Fram: min. 160mm, max. 180mm
Fråga – Vilka typer av axlar är kompatibla med SuperX?
Svar – Bak: Syntace TA 142x12mm, 163mm total längd / Fram: Syntace TA 100x12mm, 125mm total längd
Fråga – Är SuperX godkänd av UCI för racing?
Svar – Oh ja. Den kördes första gången på UCI Gravel World Championships 2024 av Alison Jackson, Laura King, och Ted King.
Fråga – Vad är skillnaden mellan carbon layupen som används på LAB71 versionen jämfört med de andra modellerna i SuperX-familjen när det kommer till vikt, vridstyvhet och material?
Svar – Till att börja med, en lackad LAB71 SuperX ram i storlek 56 väger under 900 gram. När man jämför materialen som används i Cannondales limited-edition LAB71 modell med de övriga SuperX, så har LAB71 komplett cykel och ramset en högre proportion av high-tensile modulus fibrer. Dessa fibrer tillåter Cannondale att använda färre antal fibrer totalt sett, då den önskade vridstyvheten och styrkan lättare kan uppnås. Men det sagt så kan du räkna med samma vridstyvhet oavsett ram, men en lägre vikt hos LAB71.
Fråga – Vilken är den maximala systemvikten?
Svar – Den totala viktbegränsningen för SuperX is 150kg, vilket inkluderar cykel, cyklist och ev packning/utrustning.
Fråga – Kan jag använda en dämpad framgaffel som tex Lefty Oliver på den nya SuperX?
Svar – Nej, en dämpad framgaffel kan inte användas på SuperX, då ramen är speciellt designad för Cannondale Delta Steerer. De flesta dämpade framgafflar kommer med ett runt gaffelrör som inte lämnar plats för kablar inne i styrhuvudet, och ramen stödjer inte extern kabeldragning.
Fråga – Kan jag byta mellan 1x and 2x vevpartier?
Svar – Ja, båda alternativen finns tillgängliga. Om du byter från 2x till 1x, så kan du ta bort fästet för framväxeln för att få ett renare utseende. I tillägg så finns det en chainguide tillgänglig 1x drivpaket, passande för kedjedrev upp till 46T.
Fråga – Hur många flaskställ kan jag få på?
Svar – Även den minsta ramstorleken klarar 2 fullstora vattenflaskor.
Fråga – Vad har kabeldragningen för kompabilitet på SuperX?
Svar – SuperX's Delta Steerer systemet är utvecklar för att utan strul kunna kombinerar med Cannondale SystemBar R-One och Conceal stem, vilket möjliggör superren kabeldragning från styret ner i ramen, oavsett om du använder elektronisk (med eller utan kablar) eller mekanisk växling. För att förenkla saker för cyklister som har flera Cannondales så använder SuperX samma smutsskydd och styrlagerdistanser som SuperSix EVO, för att det ska vara enklare att hitta smådelar.
Fråga – Vilka sadelstolpsalternativ finns det för SuperX?
Svar – Cannondale erbjuder SuperX-kompatibla sadelstolpar med både 15mm och 0mm offsets. För att hålla det enkelt så är det samma stolpe som du hittar på SuperSix EVO Generation 3 och CAAD13.
Fråga – Finns det några monteringspunkter för skärmar, stöd eller pakethållare på SuperX?
Svar – SuperX är en stygg, rakt igenom gravel-race maskin. Cannondale har integrerat en tunn, diskret och gömd monteringspunkt på överröret, men det är också det enda du hittar vad det gäller praktiska saker för SuperX, detta är rejs och inget annat. Söker du en mer allround gravel som är mer åt adventure så ska du titta på en Topstone eller Topstone Carbon.
© tcmcykel.se
Specifikationer
Allmänt
- Ram Lab71 SuperX, Series 0 carbon construction, Proportional Response construction, internal cable routing, 12x142mm thru-axle, UDH BSA 68mm threaded BB, flat mount disc, integrated seatpost binder
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffel Fork Lab71 SuperX, Series 0 carbon construction, integrated crown race, 12x100mm thru-axle, flat mount disc, internal routing, 1-1/8" to 1-1/2" Delta steerer, 55mm offset
Komponenter
- Sadelstolpe Cannondale C1 Aero 27 Carbon, 0mm offset (46cm), 20mm offset (51-61cm)
Övrig information
Tillverkarens artikelnummer:
46: C17065U1046
51: C17065U1051
54: C17065U1054
56: C17065U1056
58: C17065U1058
61: C17065U1061
Streckkod (EAN/UPC):
46: 196870094826
51: 196870094833
54: 196870094840
56: 196870094857
58: 196870094864
61: 196870094871
Butikslager
Beställ via hemsidan och välj i vilken butik du vill hämta när du checkar ut.
Invänta mail att produkterna är plockade och redo att hämtas.
Om alla varor på ordern inte fanns i butiken, invänta mail tills produkterna ankommit butiken och finns redo att hämtas.
Vi motverkar det så långt vi kan - men reserverar oss för att lagerfel i våra fysiska butiker kan förekomma.