- Hem
- Cyklar
- Mountainbike
- Trailcykel
- Specialized Stumpjumper EVO S-Works | Carbon / Brushed Liquid Black Metal / Limestone / Brusched Crome |
Specialized Stumpjumper EVO S-Works | Carbon / Brushed Liquid Black Metal / Limestone / Brusched Crome |
Välj storlek
Ramstorlek | S1 | S2 | S3 | S4 | S5 | S6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kroppslängd (cm) | 150-160 | 157-173 | 165-180 | 173-188 | 177-193 | 188-198 |
Produktbeskrivning
Artikel nr: 22331
Specialized Stumpjumper EVO S-Works - När endast det bästa är gott nog
Vi vågar påstå att detta är den cykel flest Trail/AM/Enduro-cyklister har allra högst upp på sin lista över drömcyklar, och när man testar den är det inte svårt att förstå varför!Lekfull, förtroendeingivande och effektiv. Det är ledorden för Specialized Stumpjumper S-Works EVO. Tusentals timmar av utveckling har resulterat i att Specialized's ingenjörer har lyckats åstadkomma en geometri som gör att cykeln känns följsam och trygg i stöket, och samtidigt lätthanterlig och rolig när du bara vill ha kul. Kombinera detta med god trampeffektivitet och en superlätt ram så har du receptet för massvis av roliga timmar i skogen!
Levererar optimalt från sin slaglängd
Stumpjumper EVO's 160mm framgaffel och 150mm bakdämpning ger dig en bottenlös känsla när du landar efter stora hopp och dropp, och vibrationskontrollen och kinematiken ser till att den enkelt sväljer större hinder och att fjädringsvägen ibland upplevs längre än den är. Samtidigt gör geometrin den förvånansvärt responsiv och trampeffektiv, och den är inte alls så gungig som man ofta upplever andra cyklar med 150+ millimeter slaglängd.
Optimerad dämpning med Specialized RX Tune
En av nycklarna till de fina egenskaperna är något som Specialized döpt till Rx Tune. Specialized's team av ingenjörer har in house i detalj utvecklat varje aspekt av nya Stumpjumper's dämpning. Geometri, hjulbana, hävkruva, unika shim stacks, oljans viskositet, allt har gåtts igenom och testats fram för att finna den optimala lösningen. Alla dämpare olika dämpare som finns på de olika EVO modellerna har gått igenom en mängd stadier av prototyper för att hitta en optimerad och balanserad upplevelse, som ska göra nya EVO'n så följsam och trygg som möjligt utför, samtidigt som den ska vara trampeffektiv uppför och på flacken.
Optimerad geometri
Stumpjumper Evo´s ram är extremt avancerad och har en noggrant avvägd balans mellan styvhet och mjukhet. Nu för tiden kan går det att skapa otroligt styva ramar, men det har visat sig att det inte alltid är det mest optimala. Det som gör rambyggande till ett hantverk är när ramen designas för följsamhet, och viss flex i ramen utnyttjas där man vill ha det för att ta upp vibrationer bättre och ge en mjukare gång. Specialized kallar EVO's ram för en sidoarmsram. Det asymmetriska staget som kopplar samman dämparen mellan toppröret och sadelröret minskar vridkrafter och gör att mindre material kan användas, vilket möjliggör en extremt lätt men tålig ram med fantastisk åkkänsla.
All justerbarhet du behöver
En färdiglackerad S4-ram väger in på imponerande 2750 gram inklusive dämpare, all hårdvara, länkage, kolfiberextension, gjutet nedre ramrör och kedjestagsskydd, axel och sadelstolpsklämma. Här togs inga genvägar med andra ord, och enligt Specialized det den absolut lättaste ram de kunde ta fram som levde upp till de höga krav på tålighet som vi är vana vid när det kommer till Specialized´s marknadsledande kolfiberramar.Genom unika nya funktioner kan Stumpjumper Evo finjusteras så att den passar dig helt perfekt. Gaffelvinkeln är justerbar mellan 63 och 65.5 grader via en unik styrlagerskopp med tre inställningsmöjligheter. Så oavsett om du kör brant och tekniskt, långsamt och tekniskt eller något där emellan, så kan du ställa in din EVO precis som du vill ha den ute i skogen på några minuter. Vevhusets höjd kan även det justeras - genom ett Flip Chip i länkaget kan vevlagerhöjden justeras 7 mm i höjdled. På så sätt kan du välja om du vill ha extra låg tyngdpunkt för skön åkkänsla eller lite högre för att inte slå i pedalerna i marken.
Swat förvaringslucka är genealisk
Under flaskstället har Specialized Stumpjumper EVO utrustats med en öppningsbar SWAT-lucka. Förvaringsfacket är större än på tidigare modeller, och är nu tillräckligt för att rymma en halvliter vatten. Och en slang. Och en regnjacka. Eller varför inte en några bananer, en bar eller plånboken? Endast fantasin sätter gränser och du kommer älska det stora förvaringsutrymmet!
Absolut high-end utrustning
På Specialized Stumpjumper S-Works EVO har det naturligtvis inte sparats på något krut alls. Fox Float Factory-dämpare med kashimacoating står naturligtvis för dämpningen. Drivlinan är top-of-the-line och naturligtvis trådlös via bluetooth i form av Sram XX1 Eagle AXS. Likaså droppern, en Rockshox Reverb AXS. Bromsarna är Sram Code RSC och kolfiberstyret kommer från Roval. Som sig bör på en S-Works sitter det ruggigt fina Roval Traverse SL kolfiberhjul, den finaste varianten av Traversehjulen med andra ord.
Höjdpunkter Specialized Stumpjumper EVO S-Works
• En S-Works är alltid en S-Works. En klass för sig och för dig som inte vill kompromissa!
• Trådlös Sram XX1 Eagle AXS drivlina
• Fox FLOAT 36 Factory framgaffel och Rx-tunad Fox FLOAT X Factory bakdämpare - båda med kashima-coating
• Roval Traverse SL kolfiberhjul
• SWAT-lucka i ramen
• Flip Chip så att du kan anpassa geometrin precis så som du vill ha den
• Cykeln för dig om vill ha det bästa!
Specialized S-Sizing
S-Sizing är style-specific sizing, vilket betyder att du väljer storlek utifrån din cykelstil (vilket många gånger är viktigare än att välja storlek utifrån hur långa ben du har). Två cyklister kan ofta ha samma kroppsbyggnad, men totalt olika åkstilar. Den ena som gillar lekfullhet drar fördel av en något kortare lekfullare cykel och den andra som vill plöja igenom stök och höga farter ska ha en något längre. Att välja storlek från din stil är fortfarande lika enkelt, då varje storlek från S1 till S6 har likheter med den tidigare storleken. Till exempel; om du tidigare cyklade en Medium så är S3 rakt av din översatta storlek, men vill du ha en ännu lekfullare cykel så går du ner en storlek till S2. Vill du komma åt stabilitet i stökig terräng eller högre farter? Då går du upp till S4. Samma sak gäller övriga storlekar.Hur fungerar det att köpa cykel från TCMcykel.se?
När du köper din Specialized Stumpjumper online hos oss på TCMcykel.se monteras, finjusteras och testas cykeln alltid av erfaren mekaniker innan den packas och skickas hem till dig. Vi gör den så cykelfärdig det går och bara enkla moment som att fästa styre, framhjul, sadelstolpe och pedaler kvarstår när du tar emot cykeln. Med cykeln medföljer tydliga och enkla monteringsanvisningar samt länkar till instruktionsvideos där allting illustreras tydligt.Om du beställer fler tillbehör till cykeln monterar vi dessa kostnadsfritt åt dig innan leverans. Detta förutsatt att de ryms i kartongen när de är monterade. Ifall de inte ryms monterade eller riskerar att skadas i frakten kommer vi att förbereda dem för enklast möjliga montering för dig. Behöver du råd eller har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta våra kunniga medarbetare på kundtjänst. Efter ditt köp får du en trygg och pålitlig cykelpartner i din vardag. Välkommen till oss på TCMcykel.se!
Specifikationer
Allmänt
- Ram FACT 11m carbon chassis and rear-end, asymmetrical design, 29 Trail Geometry, SWAT Door integration, head tube angle adjustment, horst pivot BB adjustment, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, 12x148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 150mm of travel
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffel FOX FLOAT 36 Factory, GRIP2 damper, 15x110mm, 44mm offset, S1: 150mm of travel, S2-S6: 160mm of travel
- Luftgaffel Ja, cykeln har en luftdämpare fram som kan pumpas till din vikt med en dämparpump
- Bakdämpare FOX FLOAT X Factory, Rx Trail Tune, EVOL Air sleeve, 2-position lever w/ LSC adjustment, S1:210x50mm, S2-S6:210x55mm
- Fjädringsväg fram I spannet 141-150 mm
- Fjädringsväg bak I spannet 141-150 mm
Hjul & Däck
- Hjulstorlek 29 tum, 27,5 tum
- Fälgar Roval Traverse SL 29/27,5, hookless carbon, 30mm inner width, 2Bliss Ready, hand-built, 28h
- Nav (fram) Roval Traverse SL, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 110mm spacing
- Nav (bak) Roval Traverse SL, DT Swiss Star Ratchet, 54t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing
- Ekrar DT Competition Race
- Däck (fram) Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON T9 compound, 2Bliss Ready, 29x2.3"
- Däck (bak) Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON T7 compound, 27.5x2.3"
- Slangar Standard, Presta valve
Drivlina
- Antal växlar 12 (1x12)
- Bakväxel SRAM XX1 Eagle AXS
- Växelreglage SRAM Eagle AXS Rocker Paddle
- Kedja SRAM XX1 Eagle
- Kassett Sram XG-1299, 12-Speed, 10-52t
- Vevparti SRAM X01 Eagle, DUB, S1:165mm, S2-S5: 170mm, S6: 175mm
- Kedjedrev Alloy, 30T
- Vevlager SRAM DUB, BSA 73mm, threaded
Komponenter
- Typ av bromsar Hydraulisk skivbroms
- Broms (fram) SRAM Code RSC, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
- Broms (bak) SRAM Code RSC, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
- Styre Roval Traverse SL Carbon, riser bar, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 30mm rise, 800mm, 35.0mm
- Styrstam Deity, 35.0mm
- Handtag / Styrlinda Deity, Knuckleduster, Black
- Sadel Bridge, 155/143mm, Hollow Ti-rails
- Sadelstolpe RockShox Reverb AXS, 30.9, 1X remote, (S1:100mm, S2: 125mm, S3: 150mm, S4-S6: 170mm)
- Sadelstolpsklämma Alloy, 38.6mm
Övrigt
- Pedaler Ja, enkla pedaler ingår till alla våra cyklar
- Extra | SWAT: Increased-volume SWAT Door integration with 22oz SWAT Bladder
- Färg CARB/BLKLQDMET/LMSTN
- I sortiment (år) 2024
Övrig information
Tillverkarens / Leverantörens artikelnummer: S1: 96322-0201 | S2: 96322-0202 | S3: 96322-0203 | S4: 96322-0204 | S5: 96322-0205 | S6: 96322-0206
Streckkod / EAN: S1: 888818810437 | S2: 888818810413 | S3: 888818810468 | S4: 888818810451 | S5: 888818810444 | S6: 888818810420
Butikslager
Beställ via hemsidan och välj i vilken butik du vill hämta när du checkar ut.
Invänta mail att produkterna är plockade och redo att hämtas.
Om alla varor på ordern inte fanns i butiken, invänta mail tills produkterna ankommit butiken och finns redo att hämtas.
Vi motverkar det så långt vi kan - men reserverar oss för att lagerfel i våra fysiska butiker kan förekomma.