Din cykel är uppbyggd av komponenter som är antingen gängade eller pressade fast mot ramen. Det blir ganska många små skruvar, bultar, nipplar och muttrar. Vid användning kommer vissa av dessa så småningom att vibrera loss från sin optimala position. Dessa komponenter behöver efterjusteras, en del superenkelt och bara att dra åt, medans andra ska dras med ett specifikt moment. Exempelvis ekernipplar som skakar upp bör alltid överlåtas till en fackman. Det är att betrakta som helt naturligt att en ny cykel behöver efterjusteras ett antal gånger under inkörningsprocessen. (De första 250milen)
Inställning och efterjustering av växel och broms kan vara en utmaning för många. Idag finns många olika varianter på både broms och växelsystem. Bromskraften överförs generellt via en vajer eller med hydraulik till bromsoket. Växelsystemet är generellt även det med en klassisk vajer alt trådburen eller trådlös elektronik. Eftersom variationen på hur dessa broms och växelsystem ska underhållas och justeras rekommenderar vi på TCM generellt att du söker denna information på broms eller växeltillverkarens egna webbplatser. De flesta växelsystem nyttjar en vajer från reglaget till växelföraren, denna kommer att tänja ut sig en aning när den är ny och kan behöva eftersträckas en eller ett par gånger.
Din cykel behöver tvättas (och smörjas) regelbundet. Dock är vår erfarenhet att det är ungefär lika vanligt att cyklar tvättas för hårt och får nedsatt livslängd pga det som att kunder drabbas av nedsatt livslängd på komponenter pga uteblivet underhåll. Med det sagt så behöver du tänka på att tvätta skonsamt. Använd inte traditionell avfettning och använd inte högtryckstvätt om du inte är helt medveten i hur dessa bör användas på en cykel. En hink med varmt vatten och mild smutslösare i kombination med en svamp och en borste räcker gott vid kontinuerligt underhåll. Skölj med vatten.
Genom att smörja in rörliga delar med jämna mellanrum slipper du friktion, rost och missljud. Men använd inte för mycket, olja och fett drar också till sig smuts. I regel är det lämpligt att torka av överflödet av olja när det fått sätta sig ordentligt. Det finns två huvudtyper av ”smörjning” nämligen fett och olja. Fett används som regel i kullager, mellan metallkomponenter och för större skruvar. Olja finns i flera former och används på många ställen som tex kedjan, vajrar och reglage mm. Till cykeln ska du ha specifika cykeloljor, dessa drar inte åt sig smuts på samma sätt och har optimerade smörjegenskaper. Det finns en mängd olika typer av oljor och vi rekommenderar att du rådfrågar TCM's kunniga personal/kundtjänst för att hitta till de produkter som passar din cykeltyp och din livsstil.
Tyvärr är det många som lever i tron att det räcker att pumpa cykeln på våren… Din cykel behöver pumpas regelbundet. Tex en rutinerad cyklist på landsväg pumpar sin cykel inför varje pass. 1-4 veckors intervall brukar vara lagom för de flesta cyklar. Ett opumpat däck medför högre rullmotstånd, ökat slitage och större risk för punktering.
Ett praktiskt hjälpmedel som vi rekommenderar är en kedjetvätt. En konstruktion med rens och borstar som kommer åt på mer besvärliga ställen av kedjan lätt och smidigt. För bara ett par hundralappar slipper du därmed lossa kedjan från cykeln och lägga den i lösning, den här konstruktionen monterar du nämligen rakt på cykeln och hela proceduren tar bara ett par minuter. Passar dock bara cyklar med utanpåliggande växlar. (Ej cyklar med fotbroms) Vevlager, styrlager och hjullager bör öppnas, torkas rent och återfettas 1-2 ggr per år beroende på cykelmängd och väderförhållanden.
Du som köpt din cykel från TCM är alltid välkommen att kontakta oss för tips och svar på dina frågor.